Home » Boeken » Recensie | Ivelle

Recensie | Ivelle

Gepubliceerd op 30 augustus 2021 om 12:16

Laura Diane ken je misschien wel van haar duologie die bestaat uit Als de nacht eindigt en Als de morgen begint. Dit is een gave dystopische serie, die niet onderdoet voor grote Amerikaanse titels. Toen bekend werd dat er een nieuw verhaal van haar hand zou verschijnen, was ik dus ook razend benieuwd. Voor Ivelle maakt Laura een uitstapje naar een ander genre, namelijk urban fantasy. Dat is een genre waarin de wereld op de onze is gebaseerd, met een aantal fantasy elementen erin verwerkt. Ivelle is geschreven tijdens de corona-lockdown en zou dicht bij de auteur liggen. Belooft veel goeds, en ik ga je vertellen of Laura mijn hoge verwachtingen heeft kunnen waarmaken.

Bestel bij libris.nl

Titel: Ivelle
Auteur: Laura Diane
Uitgeverij: Clavis
Genre: YA fantasy
Gelezen van 1 tot 5 augustus

Waar het over gaat

Ivelle leeft in Pagdama, een land waarin kleur erg belangrijk is. Iedereen kan namelijk aan elkaar zien hoe ze zich voelen door de kleur van de ogen. Om haar heen ziet Ivelle allemaal mensen met rode ogen naar elkaar kijken, de kleur van de liefde. Haar broer en zijn vriend, haar ouders, haar beste vriendin... Wanhopig verlangt ze ernaar dat iemand eens met rode ogen naar háár kijkt. Zo wanhopig dat ze, wanneer ze de jongen waar ze verliefd op is na lange tijd weer ziet, besluit actie te ondernemen. Dat loopt alleen niet helemaal zoals gepland, met alle gevolgen van dien.

Wat ik ervan vond

Als je de achterflap van Ivelle hebt gelezen, heb je eigenlijk nog geen idee waar het boek nu precies over gaat. Er wordt kort wat over de bijzondere wereld verteld, maar daar houdt het ook wel op. Ook mijn beschrijving is wat beknopt, maar ja, ik wil natuurlijk niet alle details weggeven. Ik begon dit boek met hoge verwachtingen qua schrijfstijl, aangezien ik Laura's eerdere boeken al las, maar wat betreft het verhaal, ging ik er volledig open in. Dat raad ik jou trouwens ook aan, want daardoor wordt je pas echt meegesleept in alle wendingen die het verhaal neemt.

Het duurde eventjes voordat ik er echt in zat. De inleidende hoofdstukken zijn best fijn, want je krijgt de tijd om de wereld en de personages te leren kennen. Tegelijkertijd vond ik het wat lang duren voordat er actie kwam. Toen die er eenmaal was, ging het echter als een sneltrein en móest ik telkens verder lezen om te weten wat er zou gebeuren. Alles bleek in elkaar te klikken, er waren leugens en bedrog en onverwachte vriendschappen.

Ivelle is de hoofdpersoon vanuit wie we in de ik-vorm het verhaal volgen. Ze is een wat onzekere student van wie je niet zou verwachten dat ze ooit iets illegaals zou doen. De actie die ze onderneemt lijkt echter vrij onschuldig en je begrijpt goed waarom ze dit vanuit haar wanhoop doet. Je leeft met haar mee wanneer ze plotseling van veel meer wordt verdacht en beschuldigd. De personen die op haar pad komen zijn allemaal bijzonder. Laura Diane heeft ze zo beschreven dat ze allemaal hun eigen karakter hebben en een duidelijk doel dienen in het verhaal. Bovendien maakt ze beperkingen bespreekbaar, bijvoorbeeld door een personage neer te zetten met een emotieregulatie-stoornis, bij wie de ogen razendsnel van kleur veranderen.

Mijn conclusie

Wat is Ivelle een heerlijk boek! Doordat het een opzichzelfstaand verhaal is, zit er een heerlijk tempo in waardoor je er doorheen vliegt. Het verhaal draait om emoties, die Laura erg mooi in beeld heeft gebracht. De twijfels, angsten en hoop van de hoofdpersoon zijn levensecht op papier gezet. De diversiteit is op meerdere vlakken aanwezig en de liefdesontwikkelingen van de hoofdpersoon zijn heel mooi.

Het enige minpuntje wat ik kan bedenken, is dat de kleuren van alle emoties soms wat verwarrend waren. Doordat emoties vooral in kleuren worden beschreven, worden ze niet altijd meer benoemd, waardoor ik niet altijd doorhad hoe iemand zich nu precies voelde. Achterin het boek is een kaart van het land Pagdama aanwezig, wat leuk is, maar voor mij had een lijstje met betekenissen van de kleuren meer nut gehad. Gelukkig kun je deze downloaden op de website van Laura, en je kunt daar ook de officiële boekenlegger bestellen waar het op staat (lauradiane.nl). Maar voor lezers die dit niet weten vind ik een lijstje in het boek toch een gemiste kans.

Ik heb enorm van het verhaal genoten. Ik vond het zelfs nog beter dan de Als de nacht eindigt duologie, vanwege de vaart die nog meer in dit verhaal zit. Kort maar krachtig is dus de boodschap van deze blogpost; lees dit boek. Serieus. Als je op zoek bent naar een fijn weg-lees boek voor tussendoor; lees dit. Als je als contemporary-liefhebber op zoek bent naar een urban fantasy om het genre te leren kennen; lees dit. Als je je verveelt; lees dit. Ik ga het in elk geval nog 'n keertje opnieuw lezen over een poosje en geef het voor nu de volle 5.

«