Home » Portfolio » Mijn wereld vol boeken 2022

Mijn wereld vol boeken 2022

Opdrachtgever: privé project

Doel: bedenken en vormgeven van een invulboek en hier media-uitingen bij maken om het te promoten

Producten: drukklaar bestand van de inhoud en omslag van het boek en promotiemateriaal

augustus 2021

Dit project bestaat uit meerdere omvangrijke onderdelen. Per product vertel ik meer over wat ik heb gemaakt en waarom. Deze pagina zal in de loop van tijd nog verder worden aangevuld.

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Het invulboek

Het idee & een onderzoek

Mijn wereld vol boeken maakte ik voor het eerst in 2020. Ik ontwierp het voor mezelf omdat ik zo'n soort invulboek nergens vinden kon, en verkocht het aan nog 64 geïnteresseerden. Zij waren erg enthousiast en vroegen mij in januari al of ik ook voor 2022 opnieuw een reading journal zou maken. In maart lanceerde ik daarom twee enquêtes. Eén voor de kopers van het eerste boek en één algemene. Zo kon ik erachter komen wat mijn doelgroep fijn vond bij boek één en wat ze verwachtten bij een nieuwe editie. Deze gegevens nam ik vervolgens mee in mijn keuzes voor de inhoud en vormgeving. 

De inhoud en vormgeving

Als eerste moest ik de inhoud bepalen. Ik nam mijn eerste editie van Mijn wereld vol boeken voor me en ging kritisch langs elke pagina. Wat kon er beter uit? Wat mocht blijven maar moest worden aangepast? Wat miste er nog? Mijn doel was om het boek dunner te maken, zodat het door de brievenbus zou passen. Dit is uiteindelijk gelukt door de review pagina's in te korten. Meer over alle veranderingen en aanpassingen vergeleken met de eerste editie lees je in deze blogpost. Het boek bestaat uit 17 verschillende soorten pagina's, met in totaal 152 bladzijden.

Voor de vormgeving koos ik drie kleuren in groen en blauw tinten. Ze geven duidelijk aan wat voor type pagina je voor je hebt. Blauw voor de jaarlijstjes, groen voor de reviews, turquoise voor de invullijstjes. De verfvlekken, het handwriting lettertype voor de koppen en de handgemaakte tekeningen en symbolen zorgen voor een creatieve uitstraling. Het lettertype voor de leestekst is modern en goed leesbaar. Zo sluit het perfect aan bij mijn doelgroep; boekenliefhebbers van ca. 15 t/m 30 jaar.

Afwerking & verdere plannen

Leuk zo'n digitaal ontwerp, maar er moesten ook nog een aantal keuzes gemaakt worden voor het gedrukte boek. Ik heb gekozen voor 160 grams papier voor het binnenwerk. Dat is lekker dik, waardoor de inkt van je pen niet doordrukt tijdens het invullen. Het omslag is van stevig karton met een matte afwerking. Het boek wordt bijeen gehouden door een ringband, waardoor je het helemaal plat kunt leggen om het in te vullen. Veel handiger dan opbollend papier zoals bij een paperback of hardcover. De ringen hebben een zwarte laag, dat mooi contrasteert met het omslag.

Het boek is klaar, maar het project nog niet. Nu komt de volgende fase; marketing en verkoop. Mijn doel is om de marketing dit keer nog een tandje professioneler aan te pakken, met als resultaat een hele hoop blije boekenwurmen. In de maand oktober kunnen mensen het boek bestellen in pre-order en met de winst daarvan kan ik een kleine voorraad bekostigen voor iedereen die daarna bestelt.


Het promotiemateriaal

Boekenlegger

Bij elk mooi boek hoort natuurlijk een bijpassende boekenlegger. Voor mijn invulboek is dat niet anders. Je kunt 'm gebruiken om aan te geven op welke review pagina je je volgende recensie op wilt schrijven, of om in het boek te steken dat je aan het lezen bent. Voor de voorzijde van de boekenlegger heb ik gebruik gemaakt van de tekening met boekenplanken die ook terug te vinden is in het invulboek. Ik heb ook hier de drie hoofdkleuren terug laten komen, net als de verfspatten. Zo sluit het mooi op elkaar aan. Op de achterzijde vind je twee quotes van mijn test-lezers met de naam van hun Instagram account erbij. Daaronder staat de cover van het boek, verwerkt in een tekening van een ringband. Daarna vind je een kort tekstje van mij met eronder de naam van mijn site zodat mensen me terug kunnen vinden.

Pen

Om mensen te overtuigen een boek in pre-order te bestellen, werkt een exclusief cadeautje geven altijd erg goed. Normaal wachten mensen niet graag lang op hun bestelling, maar met zo'n presentje is het wachten het al sneller waard. Voor Mijn wereld vol boeken koos ik om een pen bij alle pre-orders te doen. Zo is het echt een compleet pakket; een invulboek met boekenlegger om bij te houden waar je bent en een pen om het in te vullen. Op de pen staat de titel van het boek en ik koos voor het groene kleuraccent dat aansluit bij het kleurenpallet.