Home » Portfolio » Mijn wereld vol boeken 2022 lang

Mijn wereld vol boeken 2022

NOG MEE BEZIG

Opdrachtgever: privé project

Doel: bedenken en vormgeven van een invulboek en deze promoten

Producten: drukklaar bestand van de inhoud en omslag van het boek, promotiemateriaal en Instagram reclame

augustus 2021

Dit project bestaat uit meerdere omvangrijke onderdelen. Per product vertel ik meer over wat ik heb gemaakt en waarom.

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Het invulboek

Het idee & een onderzoek

Mijn wereld vol boeken maakte ik voor het eerst in 2020. Ik ontwierp het voor mezelf omdat ik zoiets nergens vinden kon, en verkocht het aan nog 64 geïnteresseerden. Zij waren erg enthousiast en vroegen mij in januari al of ik ook voor 2022 opnieuw een reading journal zou maken. In maart lanceerde ik daarom twee enquêtes. Eén voor de kopers van het eerste boek en één algemene. Zo kon ik erachter komen wat mijn doelgroep fijn vond bij boek één en wat ze verwachtten bij een nieuwe editie. Deze gegevens nam ik vervolgens mee in mijn keuzes voor de inhoud en vormgeving. 

De inhoud en vormgeving

Als eerste moest ik de inhoud bepalen. Ik nam mijn eerste editie van Mijn wereld vol boeken voor me en ging kritisch langs elke pagina. Wat kon er beter uit? Wat mocht blijven maar moest worden aangepast? Wat miste er nog? Mijn doel was om het boek dunner te maken, zodat het door de brievenbus zou passen. Dit is uiteindelijk gelukt door de review pagina's in te korten. Meer over alle veranderingen en aanpassingen vergeleken met de eerste editie lees je in deze blogpost.

Voor de vormgeving koos ik drie kleuren in groen en blauw tinten. Ze geven duidelijk aan wat voor type pagina je voor je hebt. Blauw voor de jaarlijstjes, groen voor de reviews, turquoise voor de invullijstjes. De verfvlekken, handwriting lettertype voor de koppen en handgemaakte tekeningen en symbolen zorgen voor een creatieve uitstraling. Het lettertype voor de leestekst is modern en goed leesbaar. Zo sluit het perfect aan bij mijn doelgroep; boekenliefhebbers van ca. 15 t/m 30 jaar.

Afwerking & verdere plannen

Leuk zo'n digitaal ontwerp, maar er moesten ook nog een aantal keuzes gemaakt worden voor het gedrukte boek. Ik heb gekozen voor 160grams papier voor het binnenwerk. Dat is lekker dik, waardoor de inkt van je pen niet doordrukt tijdens het invullen. Het omslag is van stevig karton met een matte afwerking. Het boek wordt bijeen gehouden door een ringband, waardoor je het helemaal plat kunt leggen om het in te vullen. Veel handiger dan opbollend papier zoals bij een paperback of hardcover. De ringen hebben een zwarte laag, dat mooi contrasteert met het omslag.

Het boek is klaar, maar het project nog niet. Nu komt de volgende fase; marketing en verkoop. Mijn doel is om de marketing dit keer nog een tandje professioneler aan te pakken, met als resultaat een hele hoop blije boekenwurmen.


Het promotiemateriaal

Boekenlegger

Pen


Instagram campagne

Feed

Hoe ik het heb gemaakt

Van idee naar realiteit

Wat is er nu leuker dan de skills die je op school leert gelijk kunt inzetten voor je droom-ontwerp? Nou, ik vind dat dus echt geweldig, en daarom ben ik ook mega trots op het resultaat. Het is precies mijn smaak, en ik kan nu al niet wachten om hem in 2021 in te gaan vullen!

Het idee voor dit invulboekje ontstond in september 2019. Ik was alvast mijn verlanglijstje voor Kerst aan het maken en zocht hiervoor een gave Nederlandstalige reading journal voor YA-liefhebbers. Ik vond er twee, maar die voldeden niet aan mijn verwachtingen. Waar waren alle lijstjes? Op Instagram zie je immers ook overal Story-templates met invullijstjes. Omdat mijn droom-boekje nog niet bestond, besloot ik het zelf te ontwerpen.

Het bepalen van de inhoud

Ik heb het langst gedaan over het bedenken van de inhoud. Alle toffe ideeën van bestaande reading journals en mensen die zelf boekgerelateerde pagina's maakten in hun bullet journal, schreef ik op. Uiteraard bedacht ik ook een hele hoop zelf, en heb ik veel gebrainstormd met mijn beste boeken-vriendin. Langzaamaan ontstonden er drie categorieën waarin ik alle ideeën kon indelen. Toen ik in april begon met ontwerpen, koos ik ervoor de categorieën te blijven gebruiken, zodat het lekker overzichtelijk zou worden. De categorieën werden 'Jaar-lijstjes', 'Review pagina's' en 'Invullijstjes'.

Het ontwerpen van het invulboek

Voor de look & feel wilde ik graag het creatieve en persoonlijke van een zelfgemaakte reading journal aanhouden. De verf die ik als achtergrond heb gebruikt zorgt hier al voor een groot deel voor. De drie kleuren geven de categorieën aan, en op de kaft komen alle kleuren samen. Voor de koppen gebruikte ik een handwriting lettertype, zodat het in dezelfde stijl zou zijn, en voor de rest van de tekst koos ik een duidelijk leesbare, moderne letter. Alle illustraties maakte ik zelf, zodat het nog wat persoonlijker en creatiever zou worden. De golfranden, de sterren, hokjes en rondjes, maar ook de boeken waarvan je de ruggen kunt invullen bijvoorbeeld.

Feedback verwerken

Na een paar weken ontwerpen was mijn droom-boekje af. Maar dat wilde niet zeggen dat het helemaal klaar was. Nee, hij was perfect voor mij, maar hoe zat dat met andere lezers? Aangezien ik dit idee niet alleen voor mezelf wilde houden, moest ik ervoor zorgen dat het nóg een beetje beter werd. Daarom liet ik het door zes boekenliefhebbers bekijken. Ze letten op het design en de inhoud, en de meesten waren enthousiast. Ook mijn mentor was nieuwsgierig (en hallo, als een ervaren vormgever er naar wil kijken, sla je dat niet af, toch?!). Dankzij de feedback van al deze mensen, konden de puntjes op de 'i' worden gezet, en was het boekje écht klaar.

Afwerking & verkoop

Uiteindelijk telt het maar liefst 204 pagina's. Je kunt over 75 boeken een review kwijt, en er zijn 48 pagina's met 10 verschillende soorten lijstjes. Ik liet het boek alvast voor mezelf drukken. Ik koos hiervoor een ringband met een harde kaft en dikker papier. Door de ringband kan het boek plat open liggen om in te vullen, door de kaft blijft het lang mooi en het dikkere papier zorgt ervoor dat de inkt niet doordrukt. Nadat ik het concept had gemaild naar een aantal uitgeverijen (en dit helaas niks overleverde), heb ik het zelf verkocht. Ik deed dit kleinschalig; reclame maakte ik via Instagram, en je kon slechts in een periode van vier weken bestellen. Zonder enige kennis van marketing is het me gelukt om op deze manier 64 boekjes te verkopen aan ander boekenliefhebbers. Dit was een zeer leerzame periode, en ik ben blij dat er nog meer mensen zijn die er nu gebruik van kunnen maken.