Over Labeltjes

Opdrachtgever: Libelle (school opdracht)

Doel: bedenken en vormgeven van een nieuwe rubriek voor Libelle dat jongeren aanspreekt

Producten: drukklare pdf van de rubriek, bestaande uit 4 pagina's / 2 spreads

januari 2022

Het stuk op je gemakje lezen? Download de PDF-versie! ⤵

Bekijk de afbeeldingen groter door erop te klikken!


Hoe ik het heb gemaakt

De opdracht

Bij mijn opleiding zijn er naast de vaste vakken ook keuzedelen. Dit zijn lessen van een halfjaar die je zelf kunt kiezen uit het aanbod. Eerder koos ik voor Packaging Design, voor het tweede keuzedeel dat ik moest volgen, ging ik voor Vernieuwing Tijdschrift Journalistiek. Hierbij leer je hoe je nieuwe rubrieken kunt bedenken voor een vernieuwde doelgroep. Het leek mij super leuk om mijn liefde voor taal te kunnen combineren met vormgeving.

De eerste stap was om een magazine te kiezen dat je zelf niet vaak leest. Jongeren lezen doorgaans maar weinig magazines; alles gaat online. Bij dit keuzedeel gingen we kijken hoe we het blad ook voor jongeren aantrekkelijk konden maken. Voor mijn onderzoek koos ik voor Libelle. Dit blad heb ik wel eens doorgebladerd bij mijn moeder. Qua vormgeving een erg tof blad, maar de onderwerpen vind ik zelf niet zo interessant. Daar wilde ik verandering in brengen!

Doelgroep onderzoek & ideeën

De lessen bestonden uit twee delen: onderzoek en ontwerpen. Dat eerste is erg belangrijk. Zonder goed onderzoek en passende ideeën bereik je je doel namelijk niet, al ziet de vormgeving er nog zo goed uit. Mijn onderzoek heb ik bijgehouden in een procesboek dat ik ook aan deze pagina heb toegevoegd. 

Als eerste heb ik de huidige doelgroep van Libelle onderzocht. Daarna heb ik gekeken naar de wensen van de nieuwe doelgroep; jongeren van ca. 19 tot 24 jaar. Dit deed ik door het uitrollen van een enquête. Deze stuurde ik door naar klasgenoten en deelde ik op sociale media. Dankzij de enquête kon ik de verschillen tussen de doelgroepen goed in kaart brengen. Naar aanleiding daarvan kon ik bedenken welke rubriek passend zou zijn.

Ik bedacht twee rubrieken. Deze presenteerde ik tijdens een pitch. Samen met klasgenoten en de docent werd gekozen om het idee Over Labeltjes uit te werken. In deze rubriek komen jongeren aan het woord die een diagnose hebben op mentaal vlak. Psychische problemen en neurodivergentie komen zo op een makkelijke, positieve manier in beeld. De jongeren vertellen wat hun diagnose betekent, hoe mensen ze kunnen helpen en wat ze wel en niet fijn vinden aan het hebben van het label. 

Om mijn rubriek in beeld te brengen, heb ik hem uitgewerkt met mijn eigen verhaal over autisme. Het idee om een mini-Libelle vol nieuwe onderwerpen voor jongeren te maken dat ik in mijn procesboek omschrijf, is helaas niet meer gelukt door tijdgebrek.

Schrijven & ontwerpen

Om een rubriek te kunnen vormgeven, heb je eerst tekst nodig. In dit geval moest ik die zelf schrijven. Dat was nog best een uitdaging. Ik wilde veel te veel vertellen. Ook waren mijn zinnen veel te lang in de eerste versie. Al met al totaal niet uitnodigend voor jongeren. Het eerste ontwerp heeft daar ook onder geleden. Door de hoeveelheid tekst, werd het kolom na kolom na kolom. Niet echt heel interessant. De achtergrondkleur, die een beetje te zoetsappig is, werkte ook niet mee.

Daarom heb ik na deze versie alles op de schop gegooid. De tekst heb ik een heel stuk ingekort en herschreven. Zo had ik minder kolommen. Verder paste ik het zo aan, dat er stukjes met tips ontstonden. Dat leest lekkerder dan één heel lang verhaal. Het stuk van de deskundige is ook wat ingekort en op een meer praktische plek gekomen. Ik koos turquoise tinten, omdat dit een frisse uitstraling heeft.

Over de illustraties en het lettertype voor de koppen was ik wel tevreden. Die heb ik in de definitieve versie behouden. Wel koos ik voor twee verschillende lettertypes voor de leestekst; een letter met schreef voor het langere, persoonlijke stuk, en een strakke moderne letter voor de informatieve stukjes. Zo sluit het beter aan bij de huidige vormgeving van Libelle én bij de nieuwe doelgroep.

De eerste versie van de rubriek.

Het resultaat

Dit keuzedeel vond ik heel interessant. Ik had me eerder nog niet erg verdiept in de wereld van de magazines. Voor mijn gevoel duurde het onderzoek wel wat lang, ik had liever iets meer tijd gehad voor het ontwerp. Ondanks dat het wat gehaast is gemaakt, ben ik er wel heel trots op. Ook ben ik extra blij dat ik een onderwerp heb kunnen kiezen dat bij mij past. Naast de designs over boeken en de campagnes voor fictieve bedrijven vanuit school, vind ik het namelijk erg fijn dat ik ontwerpen kan maken voor onderwerpen die me nauw aan het hart liggen. Zoals in dit geval meer bekendheid over autisme, naar aanleiding van mijn eigen ervaringen. Ik ben trots op het eindresultaat!